torsdag den 8. maj 2008

Er Google Adwords eksperter blevet for fede?

Jeg deltog d. 7. maj i et seminar hos FDIH om Google Adwords. Der var bl.a. indlæg af Rico Gade (Industry Manager fra Google Danmark), Henrik Stenmann fra IIH Copenhagen og Marketing Manager Brian Lund fra Experian Nordic.

Brian Lund har tidligere beskæftiget sig på leverandørsiden indenfor SEO og SEM, men sidder nu som kunde til samme ydelser. Han kunne berette at det virkede som om, at deres leverandører af konsulentydelser på Google Adwords optimering og administration, mistede gnisten efter en kort tid. De leverede simpelthen ikke varen. Og Experian havde tilmed anvendt to forskellige leverandører før de valgte at køre alle deres kampagner inhouse.

Brians konklusion var at de to eksterne leverandører efter kort tid neddroslede deres fokus på Experian som kunde og ikke længere levede op til de ønsker og krav de stillede til en Google Adwords ekspert.

Brian fik tilmed støtte fra salen, da en seminardeltager kunne nikke genkendende til fænomenet.

Det stod dermed uimodsagt at Google Adwords eksperter, uanset om de kommer fra SEO- eller SEM fokuserede konsulentbureauer eller generelle marketingbureauer, bliver dovne og uinspirerede efter en fokuseret opstart.

Jeg var lidt skuffet over at Henrik Stenmann, som jo selv var foredragsholder, ikke imødegik kritikken, men han følte sig måske selv ramt.

Uanset hvad, er det lidt beskæmmende at det stadig hænger i luften at os der arbejder med disse ting og tilbyder SEM og Google Adwords Administration for kunder, får det rygte at vi ikke interesserer sig for kunderne efter den indledende fase.

Er vi blevet for fede, selvfede, selvgode eller hvad?

Eller er det fordi betalingsmodellerne ikke er gode nok. Det kan jo være at kunderne forventer nogle resultater eller ydelser, som de ikke umiddelbart er parate til at betale for - eller at leverandørerne ikke har gjort dem klart, at der er tale om debitérbare ydelser.

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg har mødt flere kunder, som har svært ved at forstå, at ydelser koster penge, fordi de tager tid - og at tidsfornemmelsen engang imellem glider. Det kan nogle gange være svært at forklare at f.eks. en nøgleordsanalyse kan tage helt op til et par timer elller mere at gennemføre.

Opsang til den selvfede branche: Op jer og levér varen, så man ikke skal sidde og være flov på hele branchens vegne, tak.

Underforstået selvfølgelig: Jeg føler mig ikke ramt selv, men der blev ligesom ikke lejlighed til at forsvare positionen.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Preben.
Tak for din feedback fra seminaret.

Jeg vil meget gerne imødegå kritikken, at AdWords leverandører over tid mister gnisten. Men nu forholder det sig sådan, at vi altid dokumenterer vores resultater med bl.a. Omniture, Webtrends, Google Analytics m.v.

Så kan kunden nemlig råt for usødet se de resultater der skabes. Med løbende status møder bl.a. også om AdWords kan vore kunder hele tiden følge med.

Desuden er det jo netop derfor vi holder AdWords kursus, fordi virksomheder har brug for viden og forståelse for AdWords.

Mekanikeren sagde ...

Hej Henrik

Min blogpost var absolut ingen kritik af dig eller IIH. Jeg kunne ikke forestille mig at I ville behandle kunder, som det blev beskrevet.
Jeg er bare ked af, at emnet blev stående i luften, som om det var et generelt problem, uden at det rigtigt kom til debat.
Tak for responsen.