lørdag den 20. juni 2009

Google skruen uden ende

Når man sætter en ny Google Adwords kampagne op, kan man ifølge Google selv, nøjes med at byde 6 øre og få sin annonce vist.

Alt efter konkurrence på de søgeord man har valgt, så bliver det selvfølgeligt dyrere, hvis der er andre der byder på samme søgeord. Det er jo logik for burhøns og jo netop meningen med konceptet sponsorerede links.

Men hvad så med Google Adwords, hvor der ingen konkurrence er? Så burde du jo kunne ligge helt alene med din annonce på f.eks. "logik for burhøns i Holstebro". Det ord er der vel ingen konkurrence på - og så burde du kunne få annoncen vist for 6 øre. Eller hvad?

Næh nej.

Jeg har netop startet en kampagne op, hvor der kun er 1 = én konkurrent på de samme søgeord. Google har plads til 10 annoncer i højre side og et par stykker i toppen.

Jeg byder 30 øre og får i første omgang at vide, at alt er fint. Efter kun en times kørsel, får jeg at vide at et af søgeordene kræver 37 øre for at blive vist på side 1. På side 1? Jamen for f... der er jo ingen andre!

Jeg byder så 37 øre. I løbet af den næste dags tid, dukker flere og flere søgeord op, som kræver mere og mere for at blive vist på side 1 - stadig uden konkurrence. Det dyreste er nu oppe på 65 øre. I morgen er det vel 12 kroner hr. Google beder om. Stadig uden konkurrence.

Og vel at mærke på en registreret Quality Score på mellem 7 og 10! Jeg kunne forstå det, hvis jeg ikke kunne stave eller skrive tekster. Men de er sgu perfekte og landingssiden er perfekt. Hvad i h... kan forsvare at skrue prisen op uden konkurrence.

Der er vist en sag for konkurrencestyrelsen her. Anmeldelsen bliver afsendt i næste uge. Nu er jeg f. træt af at blive f. af G.

Kære læser brug Bing og giv G lidt konkurrence. Jeg hader monopoler.

Ingen kommentarer: