tirsdag den 9. marts 2010

Marketing på vestjysk

Et marketing firma med ekspertise på Vestjysk opfordrer sine kunder til at fokusere på søgemaskineoptimering og siger at det SKAL med i virksomhedens markedsføringsovervejelser.

De siger også at gode søgeord er kernen til effektiv søgemaskineoptimering.

Og det har de jo så evigt ret i.

Men de skriver flere kritisable ting om emnet:

1) "...fordi man for en relativ lille investering kan forøge trafikken på hjemmesiden væsentligt"

Det kan man altså ikke generelt sige noget om. Der er mange faktorer der spiller ind, om det er en lille eller stor investering. Nu står der godt nok "relativ lille investering", men de fleste som læser det, tror at det er noget der er billigt. Og det er ikke billigt hvis man er en virksomhed i en branche med hård konkurrence på nettet, f.eks. bank, forsikring, VVS, eller børnetøj.

2) Metode til at finde søgeord: "Man tager et stykke papir, lægger den ved telefonen og hver gang en kunde ringer, så noterer man, hvad de spørger om".

Hvis man har evig tid til søgemaskineoptimering og et meget lavt budget, så er det måske en udemærket metode til at finde søgeord. Men hvis Vestjysk Marketing ikke kan finde på bedre løsninger, til at finde søgeord på, skulle de nok overlade opgaven til eksperter.

Iøvrigt må virksomheden jo altså allerede kunne findes på det, som kunden spørger om, ellers ville de jo ikke ringe.

3) "Dårlig omtale kan skubbes om på side 2"

Den proces der her omtales, kalder vi Reputation Management. Men det er altså ikke helt så nemt og enkelt, som det beskrives hos Vestjysk Marketing. Og iøvrigt er det en meget lille del af SEO-arbejdet. Der er ikke mange der er villige til at betale hvad det koster, da det kan være endog meget dyrt.
Et eksempel: Hvis du søger på "Vordingborg Køkken" kommer der et dobbelt hit med dårlig omtale af firmaet, som er 8 år gammelt. Direktøren selv mener ikke det er et problem. Men hvis han ville have det væk, ville det være billigere at betale den stakkels køkkenkunde erstatning, end at udføre Reputation Management for at presse siderne om på side 2.

4) "Når hjemmesiden skal i luften, så bør søgemaskineoptimering være den første udfordring, som man tager hånd om".

Det er i og for sig rimeligt rigtigt. Men SEO bør faktisk tænkes ind i processen allerede i designfasen, men det er der altså ikke nogen webbureauer, som gør. Det normale er, at levere kunden den flotte hjemmeside, og så først bagefter fortælle at det faktisk koster lige så meget at gøre den synlig i Google.

5) "Derefter er det betalte placeringer i søgemaskinerne der er mest effektive"

Betalte placeringer (læs Google Adwords) er for et første nødvendigt fra starten. Med mindre man er i en meget snæver niche, vil det ikke kunne lade sig gøre at optimere en hjemmeside eller Webshop om på side 1 i Google alligevel. For det andet vil Google Adwords som regel kunne betale sig, uanset om man ligger godt i søgemaskinerne eller ej. Hvis man ikke selv har annoncen ude til højre, så er der altså en konkurrent, som tager en del af den potentielle trafik.

1 kommentar:

Brian Kristiansen sagde ...

Dejligt at se du har været forbi vores hjemmeside Vestjysk Marketing. Måske kan jeg inddrage til opklaring på nogle af de punkter du tager op.

1) "...fordi man for en relativ lille investering kan forøge trafikken på hjemmesiden væsentligt"

Det er vores erfaring at søgemaskineoptimering er den billigste måde at øge trafikken til hjemmesiden. Her referer du til SEO startpakker til hjemmesider, der ikke tidligere har arbejdet med SEO, og her ar det en tydelig effekt. Priserne kan du se på hjemmesiden – og selvfølgelig er det ikke alle kunder der passer i en startpakke. Som du selv nævner, så er det en anden løsning der skal til, når basic er på plads og der er en udfordring med stor konkurrence situation.

2) Metode til at finde søgeord: "Man tager et stykke papir, lægger den ved telefonen og hver gang en kunde ringer, så noterer man, hvad de spørger om".

Det er vist taget ud af et sammenhæng. Denne øvelse er en af mange vi har i værktøjskassen til søgeordsundersøgelse. Formålet med denne øvelse er at blive bevidst om forskelle i kunders sprogbrug og virksomheds interne jargon.

3)"Dårlig omtale kan skubbes om på side 2"

Vi oplever at mange ikke ved hvordan de skal håndtere dårlig omtale på Google. Processen er selvfølgelig forskellig fra case til case. Men målet er det sammen uanset case. At skubbe dårlig omtale så lange væk som muligt.
Du referer til casen "Vordingborg Køkken”. Det ER et stort problem, som direktøren også har forsøgt at tage hånd om. Jeg syntes at det er en god case på hvordan det IKKE skal gøres. Man kan prøve at læse siden med den dårlige omtale...

4) "Når hjemmesiden skal i luften, så bør søgemaskineoptimering være den første udfordring, som man tager hånd om".

Vi er enige om at det er vigtigt – men jeg mener nu ikke at det er i webdesign man skal arbejde med SEO. Vi arbejder med det i indholdet og hjemmesidens navigation.