søndag den 27. juli 2008

Stol ikke på Webbureauer med SEO-ekspertise

Jeg har tidligere skrevet en blogpost om, at jeg endnu ikke har været i kontakt med et webbureau eller et webdesign firma, som har haft inhouse ekspertise på SEO og/eller SEM. Det har jeg stadig ikke været, og det er også fint nok, og sådan skal det være, hvis man bare ikke prøver at markedsføre sig som eksperter på området. Deres ekspertiser ligger i 'bygning' af hjemmesider, webshops etc. og det hjælper ikke at udnævne en af programmørerne til SEO-ekspert over night. Da konkurrencen er hård indenfor deres branche, er der som regel ikke plads i budgettet til at udføre den research, testning og de analyser, som er nødvendige for at kunne rådgive seriøst om SEO - eller at udføre det.

Jeg har afholdt en hel del undervisning om SEO for Webbureauer og Webdesignere. Ofte foranlediget af kursusdeltagere, som finder ud af at de er blever misinformeret, underinformeret eller blot ignoreret om optimering af deres nye website. Enten har kunden sat mig i forbindelse med webbureauet, eller jeg har selv taget kontakt for at diskutere problemstillinger med deres Content Management System eller måden de opbygger deres webløsninger.

Jeg tilbyder alle at indgå i et fremtidigt samarbejde om SEO og SEM, hvor jeg foreslår at komme ind i dialog med kunden om deres ønsker, krav og forventninger til placeringer i søgemaskinerne på et så tidligt tidspunkt som muligt.

Desværre har det vist sig, at de fleste webbureauer efter et 3 timers introduktionskursus, begynder at markedsføre sig selv som SEO- og/eller SEM-eksperter på egen hånd. Årsagen til denne blogpost er, at jeg netop faldt over et af de Webdesign-firmaer, som jeg har hold et halvdags kursus for. De forsøger sig nu med at køre Google Adwords annoncer, som udløses på SEO-relaterede nøgleord. Jeg opdagede dem faktisk på et amerikansk diskussionsforum, hvor deres annonce dukkede op, hvilket betyder at de benytter sig af Google Content Network, hvilket jeg absolut ikke vil anbefale i denne sammenhæng.

Nu kan det jo nemt kommme til at lyde som brødnid, men jeg har faktisk rigeligt at lave. Jeg er mere bekymret for de kursusdeltagere, som jeg har anbefalet at anvende netop dette bureau. Programmørerne indrømmede under introdktionskurset, at de ikke vidste betydningen/værdien af de forskellige SEO-metoder. Og heller ikke at 301-redirects havde så stor betydning, som de nu engang har. Alligevel markedsfører de sig nu som SEO-eksperter efter 3 timers introduktion via amatøragtige adwords kampagner, som er det rene spild af penge.

Et andet webbureau, som jeg dog ikke har undervist, markedsfører sig som eksperter i søgemaskineoptimering og henviser til en forældet bog om emnet, nemlige 'Bliv nr. 1 på Google', som faktisk siger alt om firmaets niveau på søgemaskineoptimering.

Så mit råd til dig er: hvis du vil have flot webdesign, søg hjælp hos webdesignere, hvis du ønsker placeringer i Google søgeresultater, søg hjælp hos SEO-eksperter og hvis du ønsker dit produkt eller firma generelt brandet på Internettet, så søg hjælp hos dem som har ekspertise i Søgemaskine Markedsføring.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej SEOmekaniker alias Preben Madsen. Det er en sjov og god blogpost du har skrevet. Jeg har selv skrevet en lignende hvor jeg også giver webbureauerne een over nakken. Nu sidder jeg så selv i et webbureau / reklamebureau / responsbureau hvor vi også laver websites. Så vi må næsten være en af de få webudviklende virksomheder der også mestrer SEO ;>

Den anden del du skriver om, hvor et webbureau eller andet bureau har deltaget på en workshop og derefter slår sig op på at nu kan de også SEO, har jeg også oplevet, endda flere gange. (du finder én af dem ved at Google mit navn) Så det er bemærkelsesværdigt er der er sammentræf af den karakter. Men det er nok fordi SEO bliver defineret i så mange forskellige sammenhænge, af så vidt forskellige virksomheder, at begrebet SEO får så mange unuanceret forgreninger. (når vi altså taler PURE SEO, cloaking og andet snavs er jo en boldgade for sig) Det er måske på tide med en brancheforening?

Ps. Det ville være smart om du satte din ”comment” op som popup – så kan man se artiklen som man kommenterer på samtidigt.

Hilsen SEOsnedkeren alias doktorstahl alias Martin Stahl :>

Anonym sagde ...

Kunne ikke være mere enig. Virksomehder skal virkelig vælge deres SEO-Firmaer med omtanke.

Jeg har faktisk selv lige skrevet et indlæg, hvor jeg også advare virksomheder mod SEO-Fælden.

Mekanikeren sagde ...

Tak for input.
Der er for mange der undervurderer den research og tid til test der skal til. Og Webbureauerne tør jo ikke at indregne det i prisen på et website. Derfor kan det altså kun blive husmandsoptimering.

Til Martin: Jeg skal se om jeg kan få Comments til at poppe op. Jeg bruger ikke meget tid på at forske i blogspot, men det burde vel være nemt?