onsdag den 18. marts 2009

Martin Thorborg trodser Google

I en klumme i Computerworld (den trykte udgave) fra den. 6. marts opfordrer Martin Thorborg til at supplere sin linkbuilding med køb af links fra specielt amerikanske hjemmesider (jeg ved faktisk ikke om klummen også findes online på CW, så du må selv lede efter den).

Jeg tillader mig at citere "Er din e-butik rettet mod det engelsktalende marked, så er det nemt og billigt at få en masse indgående links til sin shop. Der sidder nemlig en masse intere klar til at bygge links for uhyggeligt små penge. Typisk koster links et sted mellem 2 og 10 dollars pr. styk, alt efter kvaliteten af dem."

Længere nede kommer Martin trods alt med en række krav, som man skal huske at stille til de links, man bliver tilbudt.

Her kommer så en advarsel: Google's generelle politik vedr. betalte links er, at de skal efterfølges af et No Follow tag. Så hvis man holder sig til Google's retningslinier, får man altså ingen værdi tilført sin hjemmeside, hvad angår ranking.

Martin kan så mene at der blot er tale om, at betale nogle indere for at finde steder hvorfra man kan få gratis links, hvilket jo ligger indenfor retningslinierne.

MEN, hvis man ikke har erfaring med linkbuilding, skal man være meget varsom, idet man kan risikere at blive straffet af Google, hvis det SER UD SOM et betalt link. Og her kan man altså ikke ringe og spørge Google om det er OK eller ej. Det kan kræve et trænet øje samt både gode og dårlige erfaringer med linkbuilding, for at vide hvad der kan falde i unåde hos Google. Hvis man kun har én Webshop, kan man jo ikke tage risikoen selv at teste Google's grænser af.

En anden ting er, at hvis din hjemmeside eller Webshop er bygget på et nyt domænenavn, er du specielt i risikogruppen. Hvis din linkbuilding udføres for hurtigt, risikerer du at det giver backfire. P.t. er man i risikogruppen indtil hjemmesiden er 12-18 måneder gammel, specielt hvis man befinder sig i et konkurrencebetonet marked. Du risikerer at havne i Google's sandkasse langt ude i søgeresultaterne, specielt på de generiske og/eller konkurrenceprægede søgeord.

Martin skriver videre: "Lad være med at bygge for mange links i begyndelsen, bare en tre-fire stykker om dagen,...".

For det første vil jeg mene at "begyndelsen" kan være netop 12-18 måneder. Og hvis man ikke er blevet så gammel, kan tre-fire stykker om dagen, sagtens ende i en katastrofe.

Google's inkubationsperiode ser ud til at være blevet længere indenfor det seneste års tid. Og det er selvfølgelig ikke rart, hvis man netop har investeret et antal hundredetusinde kroner i en Webshop med varelager og personale. Men det er desværre situationen i øjeblikket. Så det bedste råd jeg kan give, hvis du går med tanker om at starte en ny Webshop: Gå ud og køb et aktivt domæne med et par år på bagen. Det er næsten ligegyldigt, hvordan den ranker med den eksisterende hjemmeside, da det kan fikses med en omgang SEO efterfølgende. Det kan spare måske 12 af de 18 måneder og gøre at du hurtigere kommer igang med at tjene penge.

2 kommentarer:

Mikael Rieck sagde ...

Det var faktisk en rigtig god artikel han havde skrevet og den er også klippet ud. Ikke for meget for de råd han gav, men mere for den checkliste man kan sende til nogle indere :)

Men du har ret i at man skal være varsom når man bygger links eller i hvert fald være opmærksom på den risiko man løber.

Ofte synes jeg det viser sig ikke at være noget problem hvis man ikke går helt amok (eller ikke med nye domæner), men risikoen er der og den skal man tage stilling til.

Mekanikeren sagde ...

Hej Mikael
Checklisten er helt fin.
Jeg har dog bare så mange erfaringer med linkbuilding, at jeg kender faldgruberne, og Martin lægger ikke nok vægt på dem.
Google er nådesløs, hvis man ikke er forsigtig.