søndag den 9. marts 2008

Dårlig Google ranking ikke altid forståelig

Selv om man er et stort firma, eller har et fantastisk produkt, kommer man altså ikke ud over rampen, hvis man ikke forstår sig på søgemaskinernes algoritmer.

Et eksemple fra vores egen lille andedam. På mine kurser i søgemaskineoptimering, spørger jeg kursisterne, hvilket firma de tænker på, når jeg siger 'leje af TV'.

Hvad tænker du selv på? Prøv så at søge på udtrykket 'leje af TV'. (Kort pause mens du søger på Google).

Hvem står øverst? Og har betalt for pladsen? Og hvem mangler i de organiske resultater?

Det firma som du tænker på, har helt sikkert en ansat som hedder Peter. Har jeg ikke ret?

Men hvorfor rutter de sådan med deres markedsføringskroner, at de er ligeglade med en placering i de organiske resultater og blot spenderer 100.000'vis af kroner på Google Adwords.

Kan det være fordi det er svært at finde en ekspert på søgemaskineoptimering eller er det fordi de har for mange penge? Eller er det fordi de simpelthen mener at det er den form for markedsføring der giver størst Return of Investment (ROI)?

Eksemplet viser at der stadig er plads til mindre og mere kreative firmaer i Google's søgeresultater. Men pas på, for det varer ikke længe før pladserne på side 1 er optaget af dem, som betaler endog høje summer for at ligge der. På den anden side, hvis du er smart, kan du tilegne dig en permanent plads til en pris, der vil sikre en ROI i meget lang tid fremover.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg så faktisk slet ikke Leasys Sponsorerede link før jeg læste videre i din artikel. Jeg må simpelthen have vænnet mig til ikke at tage mig af de sponsorerende links.

Hvis jeg havde foretaget det søgning var jeg med stor sikkerhed endt på De Gule Sider