fredag den 29. februar 2008

Agt dig for Google Adwords hajer

Jeg er stødt på en del kunder på det seneste, som er uforvarende er kommet i gabet på nogle Google Adwords hajer. Sådan føler de det ihvertfald selv.

Der er nogle reklamesælgere i markedet, som er lidt for hurtige og lidt for smarte til at sælge PPC-kampagner og administration af Google Adwords.

Specielt én af de certificerede optræder flere gange som sælger af pakkeløsninger med X antal kliks for Y pris pr. klik. De oplyser at kunden ikke kan få den reele pris at vide, fordi de køber klikkene af Google til engros pris. Altså underforstået med rabat fra Google. De driver kontoen i eget regi, så kunden ikke kan se hvilke søgeord der anvendes, hvilken trafik de genererer og hvad CPC i virkeligheden er. De levere kun et regneark med disse oplysninger, som jo kan være manipulerede uden at kunden har en chance for at kontrollere dette.

Bemærk: Google benægter at der findes noget der hedder engros pris eller rabat til nogen som helst i denne verden.

Dette betyder at den som håndterer PPC-kampagnen, kun kan lægge sin fortjeneste oveni den reele CPC.

Et godt råd er, at afvikle alle kampagner på egen konto hos Google, men at lade en kvalificeret og/eller certificeret Google Adwords Ekspert køre optimering og administration af kontoen via Google's klientværktøj. Så har du mulighed for at følge med i hvad der sker på kontoen og kan se alle data.

Om betaling for ydelsen så skal ske på timebasis eller som en procentdel af budgettet er op til en vurdering. Men hvis det var mig der var kunden, ville jeg nok vælge timeprisen, med mindre der er tale om et kampagnebudget på under ca. 5000 kroner pr. måned.

Ingen kommentarer: