torsdag den 10. januar 2008

SEO er nemmest med Open Source CMS systemer

Dem der arbejder med SEO professionelt bør til enhver tid rådgive deres kunder om at anvende en Open Source platform. Der er forskellige systemer at vælge imellem og de er har forskellige fordele og ulemper. Nogle af dem, som jeg selv anser for at være fornuftige at gennemføre SEO på er det danskudviklede TYPO3, samt Joomla og Drupal.
Der er sikkert flere gode, men det er disse 3 jeg har haft mest med at gøre.

At gennemføre automatiseret onpage SEO med propritære systemer koster kunderne underbukser og skridtbind, så I derude der bliver ved med at udvikle på jeres egne små rocket science CMS-systemer gør jeres kunder en rigtig god bjørnetjeneste ved at blive ved med det. I fatter åbenbart heller ikke at I gør jer selv en bjørnetjeneste.

Hvis I brugte samme krudt på at blive dygtige på et eller to Open Source systemer, ville I være istand til at overtage vedligeholdelsen af andre (nogle gange svigtede) kunders systemer og tjene penge på det. I ville også kunne nøjes med at udvikle et nyt propritært modul, som gjorde lige det, som I nu synes et site skal kunne gøre for at opfylde jeres egne ambitioner. Vel at mærke ikke kundens ambitioner. Jeg har vanskeligt ved at forestille mig at et dansk udviklet propritært CMS nogensinde vil kunne hamle op med Open Source systemerne.

Bevares, der findes kunder med meget specielle behov. Men hovedparten af dem jeg møder i det daglige, har ganske almindelige leverpostejsbehov - OG hvor der alligevel er valgt en leverandør med et CMS der er ikke findes mere end 7 andre kørende kunder på.

Jeg faldt lige over denne interessante diskussion blandt Drupal tilhængere i Drupal Danmark om forskellene blandt nogle af Open Source CMS'erne.

Men jer der arbejder med Open Source systemerne skal ikke bare ranke jer og tro at I er noget særligt. I hvertfald ikke allesammen. Jeg møder masser af løsninger leveret i TYPO3, Joomla og andre, hvor der ikke er gjort end sk.. SEO arbejde. Men det efterfølgende oprydningsarbejde er trods alt nemmere for os, der tillader sig at kalde sig SEO-mekanikere uden certifikat.

Jeg bliver næsten nødt til at nævne at jeg et par gange er stødt på Joomla baserede løsninger, hvor description tag'et blot siger 'Joomla, Joomla'. Da jeg første gang så det, var jeg så grøn indenfor SEO, at jeg ikke anede hvad Joomla var og begyndte at undersøge, om firmaet havde et produkt, som de kaldte Joomla.

Long live Open Source....

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Din klaptorsk. Skriv dog noget konstruktivt, i stedet for at pladre løs om dine fordomme overfor egne selvudviklede CMS-løsninger. Det bunder jo i sidste ende nok ud i, at du ikke selv har evnerne til at lave et selv.

Anonym sagde ...

Der her er så en anden anonym, og mest en reaktion på den første kommentar.

Det er vist dig selv, der er en klaptorsk! Jeg er meget enig med indlægget, fordi jeg selv har udviklet fra bunden, har vedligeholdt andres specialsystemer, og senere er skiftet til TYPO3.

Det er bare et helvede at arbejde med andres specialsystemer (også ens eget, når det er kommet på afstand). Samtidig sidder kunderne med den risiko at du en dag ikke længere kan vedligeholde systemet, hvorefter de får travlt med at investere i noget andet.

Der er nødt til at være nogle ressourcer bag ethvert CMS system, som rækker ud over 2-3 små udviklere og en kundebase på 10 virksomheder!