onsdag den 24. september 2008

404 File Not Found for begyndere

Jeg er fornyligt stødt på et par 404 fejl (Page Not Found), som jeg ikke havde forventet. I min research efter nye link opportunities, har jeg kigget lidt på SEO-kollegaers linkbuilding. Her faldt jeg tilfældigvis over 2 åbenlyse missere fra én af de helt store på markedet (de er børsnoterede - resten må I gætte selv).

Det giver jo anledning til at genopfriske et par gode råd om SEO, SEM og konverteringsmuligheder.

Hvis en bruger klikker på et link i de organiske søgeresultater - specielt et link man har betalt for - eller endnu værre på en Adwords reklame, og ender på en side der ikke findes, så har man som den mindste udgift spildt sin investering.
Langt værre er det måske at man også har mistet troværdighed på længere sigt.

Hvis man rådgiver om SEO etc. kunne man da i det mindste sørge for at firmaets eget site tager højde for 404-fejl ved at sende brugerne til forsiden - eller endnu bedre til et Site Map, hvor brugeren så selv kan finde videre. At sørge for implementering hos kunderne er måske for meget forlangt.

Det er åbenbart heller ikke en del af standardimplementeringen hos den største danske udbyder af betalte CMS'er, DynamicWeb, at sikre kunderne mod 404-fejl. De vil dog gerne give indtryk af at have styr på SEO-elementer i deres Content Management System.

Hvis du kan finde en kendt dansk leverandør på denne side::
http://www.theodora.com/translators.html - så prøv at klikke på linket. Det er en af de nemme Find-Holger opgaver!

Hvis du fandt det, vil du sikkert som jeg tænke: "Hov hvad skete der her?".

Hvis du er i markedet for at finde en leverandør af konsulentbistand til søgemaskineoptimering eller søgemaskine markedsføring, så håber jeg du tænkte: "Hov hvad skete der her. Måske skulle jeg finde en anden til at optimere min hjemmeside og hjælpe mig med brugervenlighed på min hjemmeside og måske skulle jeg vælge at kigge på et andet CMS".

Det er grundlæggende viden for enhver webprogrammør, at der altid kan ske det, at en side uforvarende bliver slettet og URL'en ikke findes mere. Derfor bør man ALTID implementere en opsamlingsside, som sender brugeren til et fornuftigt sted. Derved har man stadig en lille chance for konvertering.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg bekymrer mig sgu mere over folk, der praler på deres blog med at de skal til SMX Stockholm og vil give en drink men så er de slet ikke med på konferencen. Tror du at du scorer point nogen steder ved at lyve?

Mekanikeren sagde ...

Du må da meget undskylde at jeg blev forhindret i at komme til Stockholm. At blive forhindret af personlige årsager, er vel ikke ligefrem at lyve.
Da der ikke var nogen der havde meldt sig til en drink i forvejen, kunne jeg jo ikke vide at du sad og ventede i baren.
Hvis du vil give dig til kende, sender jeg gerne et gavekort til en drink på den lokale.
Hvis du er ham som har blogget om SMX andetsteds, kan jeg forstå at jeg heller ikke er gået glip af noget.