fredag den 21. december 2007

Vejrudsigten på Webavisen trænger til lidt SEO

Webavisen.dk er en avis du måske aldrig har læst. Du vil sikkert heller ikke savne den, da der ikke står noget i den, som du ikke kan læse andre steder.

Jeg ville såmænd heller ikke bekymre mig om den, hvis det ikke var fordi der i bunden af siden står, at den er produceret af Peak Production i Vordingborg. Jeg blev nysgerrig og ville lige se, hvem der stod bag produktionen af en avis, som tilsyneladende kun er der for at tiltrække klik til Google Adsense. Og det gjorde den endda ikke særligt godt. En nyhedstjeneste har da trods alt rimelige chancer for at tiltrække trafik, hvis den ellers benytter sig af de virkemidler, som Google normalt falder for - læs SEO.

Nå vi hopper lige et smut til Vordingborg, hvor det viser sig at Kim Erichsen sidder hjemme i dagligstuen og vedligeholder adskillige websites, som aldrig når TOP-10 på Google. Og det skal han selvfølgelig have lov til. Det er jo et frit land.

MEN. Der er et stort MEN.

Kim Erichsen kloger sig om Søgemaskineoptimering - SEO på sin hovedside, Peak Production. OG hvis man gør det, kan man vel gå ud fra at han benytter sig af SEO på sine egne sites. Eller hvad?

Og hvis man kloger sig om SEO, må man være klar til en gratis SEO-analyse fra SEOmekanikeren.

Vi kigger lige på Webavisen først. Et fast indslag er vejrudsigten. Alle er interesseret i vejret, så den side giver helt sikkert en masse trafik. Hvis man ellers kan finde den i Google's vildnis af sider om vejr og vind.

Vi kigger lige på meta tag'et "description":

"Description" content="Her får du en omfattende vejrudsigt med prognoser og vejrkort."

Goddaw do i Vordingborg for en intelligent beskrivelse af vejrudsigten på de kanter. Den skal nok tiltrække Google og deres læsere. Hvis de vel at mærke har tålmodighed til at klikke sig 7-800 sider ud på 7. kartoffelrække.

Og keyword tag'et:

Keywords" content="vejret, vejrudsigt, vejret i, weather forecast"

Når jeg laver analyser for dem som betaler for det, tager det ofte kun 14 nanosekunder at se OM der overhovedet er tænkt på SEO eller ej. Dette keyword tag siger alt. HVIS tag'et stadig har en mening i SEO sammenhæng, får man ihvertfald ikke noget ud af at skrive "vejret i". I hvad? Og "weather forecast" ??? Er det for at tiltrække engelsksprogede 3. klasses elever eller hvem?

OG hvad er dette:

equiv="expires" content="Thu, 6 March 2000 00:00:00 PST"

Erik kan da vist være glad for, at Google ikke interesserer sig for det tag. Siden er udløbet 6. marts år 2000. For 7 3/4 år siden mine damer og herrer. Det kalder jeg sgu en gammel vejrudsigt.

Det minder om en ekstrem udgave af Monrad og Rislunds ældgamle nyhedsudsendelse med vejrudsigt: "Og vejret bliver nogenlunde som forrige mandag". Deres sportskommentar var i øvrigt: "Og sporten kort: Vandt 2-0".

Nu blev det en alt for lang gratis analyse, så jeg gider ikke at kigge på de andre sites, som Peak Production har smidt på nettet. Jeg kan ikke mindes at jeg er stødt på nogen af dem før alligevel. Så jeg vil gætte på at de SEO-mæssigt er på nogenlunde samme peak-niveau, som vejrudsigten.

Kære Kim Erichsen - et godt råd. Du har nogle gode domænenavne og sikkert gode ideer og intentioner med brugen af dem. Men du bør nok kontakte din nærmeste SEO ekspert og gå i alliance med dem. Jeg har hørt at der er planlagt en direkte flyrute mellem Vordingborg og Aalborg, så du kan sikkert lokke Rosenstand ned og give et kursus. Han ligger nemlig som nummer 1 på Google og de er i lommen på ham. Det har han selv udtalt på denne blog for nyligt.

Bortset fra det: God jul til dig og familien.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej SEO mekaniker

Tak for endnu en anbefaling! Jeg er frygteligt nysgerrig... Hvem dælen er du? Du er velkommen til at sende mig en mail, hvis du ikke er vild med at fortælle det her :-) Din hemmelighed vil være vogtet hos mig. God jul!