mandag den 31. december 2007

Velkommen omtale af SEO analyser

Seoblog er der omtale af SEOmekanikerens måde at omtale og analysere hjemmesider, som skulle være leveret af webbureauer og andre.

Jeg er ked af at det bemærkes at jeg skulle gå efter manden og ikke efter bolden. I de tilfælde det kan opfattes sådan, beklager jeg, da det aldrig har været meningen. Jeg medgiver at der er tale om en agressiv stil og lige-til benet-analyse af leverandører og de hjemmesider de leverer til deres kunder.

Jeg vil sandelig også gerne anmelde godt optimerede hjemmesider og rose de leverandører der har udført arbejdet. Det er bare så sjældent man møder dem. Giv mig eksempler og jeg skal gerne komme med en analyse. Jeg vil også hellere end gerne bruge min viden til dyberegående analyser, den dem jeg foreløbigt har leveret. Problemet er bare at der er så mange, hvor selv den mest basale SEO er udført korrekt, at der er rigeligt at tage fat på. Det er selvfølgelig ikke alle der kan komme forrest på Google, men det er da rimeligt at forlange, at hjemmesidernes design ikke spærrer for en relevant ranking.

Da jeg i mit daglige arbejde møder mange kunder, som har fået leveret noget skidt fra en leverandør, som tillader sig at reklamere for SEO på sin egen hjemmeside, så synes jeg nok at en kommentar a la forbrugerrådgivning er rimelig. Da de selv har sat det på hjemmesiden, må de jo stå ved hvad de skriver. Ellers må de leve med at tage kritikken.

Jeg har i øvrigt tænkt mig at være anonym, lige så længe Google all mighty har tænkt sig at være det. Kritik af deres anonymitet er vist kun sporadisk. Lad os sige at jeg bare følger deres forretningskoncept.

Angående deltagelse i diskussioner på Amino: Jeg har kigget på mange tråde der og også deltaget i et par stykker. De har bare den tendens, netop at gå efter manden og ikke bolden. Mange tråde sporer helt ud ad en tangent, som ikke har noget med det trådens start at gøre. Så vidt jeg kan se, er der flere perfide og agressive kommentarer om personer - navngivne som anonyme - på Amino end i mine analyser. Og bemærk - jeg nævner ingen navne her. Jer der er blevet jordet, ved nok hvem jeg mener.

Så længe der findes leverandører af webløsninger, som ikke holder til en analyse af det som de selv skriver på hjemmesiden, synes jeg at det er berettiget at komme med kritik. Med åben pande eller anonymt. Jeg vil dog til enhver tid love at afholde mig fra at svine nogen til. Jeg kan dog medgive at definitionen af frasen "svine nogen til" kan være forskillige i denne verden. Der har dog heldigvis heller ikke været nogen, som har påstået at jeg har gjort det endnu.

Godt Nytår til alle der skulle komme forbi - og se så at leve op til det i selv skriver på jeres hjemmesider :-)

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Mekaniker

Jeg forstår din argumentation med at hvis folk reklamerer med noget, så bør de leve op til det og dermed også kunne holde til en analyse. Helt enig!
Det med anonymiteten er jeg så ikke enig i, men det er du jo i din gode ret til med en personlig blog. Hvis jeg og andre ikke kan leve med det, kan vi jo bare lade være med at læse med...

Jeg har dog blot svært ved at se hvornår jeg eller min makker i LAIT har kloget os eller braldret op om noget vi ikke kan leve op til? Søgemaskineoptimering er absolut ikke et emne vi noget sted har nævnt på vores hjemmeside.

Jeg kan forstå at du synes at alle hjemmesider bør leveres med basal SEO (hvilket jeg er enig i), og da vi som leverandør ikke har formået dette i alle tilfælde, så er det jo netop derfor jeg spørger til emnet med min amino-post. Så vi kan blive bedre til "the trade", og en dag måske endda forsigtigt tillade os at nævne ord som "SEO" eller "Søgemaskineoptimering på vores hjemmeside.... :)

Nå alt for nu, godt nytår.

Mvh. ANders

Anonym sagde ...

Hej Anders

Jeg vil medgive dig at dit indlæg på Amino var moderat klogt vedr. SEO. Du skriver: "Jeg kører nedenunder på med mine egne betragtninger – skyd dem gerne ned (med begrundelse, tak) hvis jeg har misforstået noget eller nogen har tilføjelser.."
OG jeg medgiver at I ikke har SEO omtalt på jeres hjemmeside. MEN de to ting i kombination og det at I har referencekunder omtalt, giver mig anledning til at tage din opfordring alvorligt og lave analysen. Jeg har måske skudt dine betragtninger for grundigt ned i dine øjne. Men SEOmekanikerens analyser er ikke altid lige følsomme.

Jeg vil stadig mene at I bør alliere jer med en SEO-ekspert, da der i dagens Danmark ikke bør leveres hjemmesider uden basal SEO.

Jeg vil også fastholde at I burde fravælge at arbejde på eget CMS og anvende et Open Source system, som kan vedligeholdes af andre end dig og din partner - for kundens skyld. Jeg tvivler på at et 2-mandsfirma har lang levetid i markedet.

God fortsætning som de siger i Sverige....

Anonym sagde ...

Hej mekaniker

Du behøver ikke offentliggøre denne kommentar - men hvis du vil have et eksempel på rendyrket svineri og tyveri, kan du lige kigge her: http://www.seonetwork.dk/

Ser det bekendt ud? Måske fordi det er stjålet herfra - inkl. grafik og hele lortet: http://www.concept-i.dk/artikler/dansk-seo.html og fra http://www.concept-i.dk/artikler/soegeoptimering.html

Det er jo også en måde at gøre det på....

Mekanikeren sagde ...

Hej Rosenstand

Hvis du ikke er én af de ca. 20 partnere, som SEO Network angiver, så kan jeg da kun være enig med dig i at det er griseri. Men det burde der vel være råd for. Har I ikke også advokatbistand oppe i det nordjyske?
Jeg håber at alle forstår, at Rosenstand ikke insinuerer at SEOmekanikeren har en afdeling i Odense.
Jeg lover i øvrigt at analysere SEO Network grundigt i den nærmeste tid.
P.S. Jeg offentliggør ALLE kommentarer. Med mindre der er tale om noget ulovligt eller noget som træder på en ligtorn.

Morten P. Andersen sagde ...

Hej
Jeg ved ikke om du kender et gammelt ordsprog der siger: "man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus"!

Anonym sagde ...

Næ - jeg er 100% klar over, at du ikke har noget med tyveriet af vores tekster at gøre. Mediadirekt som står bag tyveriet har også fjernet indholdet i dag - lige før fristen for en stævning udløb.

OK - alle kommentarer offentliggøres og du bevarer absolut anonymitet. Det må vi jo så tage til efterretning...

Trevlig hälg - som de også siger i Sverige.